jordgubbslena

Jag vill plantera en känsla i dig och lysa tills den blommar.

Folk skrämmer mig...

Publicerad 2009-01-11 14:25:25 i Allmänt,

Jag har alltid varit en person som inte alls är särskilt rädd för att tala med främlingar.
Jag har lärt mig att man ska vara öppen inför folk och med tanke på att jag är ensambarn så har jag alltid varit tvungen att tala med folk jag inte känner.

Men härom dagen, när jag var påväg hem från skolan, så blev jag stoppad av en man.
Jag trodde först att han ville fråga efter vägen, men snart förstod jag att det inte alls var hans avsikter, han ville ha pengar.
Han sade att en man hade fått fem sprutor i nacken med kortisonbedövning och att han behövde tjugio kronor för att kunna ta bussen till sjukhuset.
Jag såg direkt att han ljög. Men tanken på sprutor gjorde mig en aning överrumplad, jag har nämligen alltid haft sprutskräck och bara tanken på sprutor fick mig att rysa.
Dessutom närmade han sig och han stod i vägen för mig för att jag skulle kunna säga att jag inte hade några pengar och gå.
För några veckor sedan träffade jag en annan man som verkligen behövde pengar men då hade jag ingenting så jag kände att jag kanske kunde återgälda honom genom att ge en annan pengar, så jag gjorde det.

Idag fick jag reda på att han brukar gå omkring och tigga sådär, han har gjort det länge och har hittat på de mest konstigaste anledningar till att få pengar. Han ska exempelsevis ha haft canser i nacken och ett tag körde han med att hans mamma hade dött och att han behövde pengar till bussen. En man genomskådade lögnen och sade att han kunde skjutsa honom till lasarettet eftersom han också var på väg. Men då hittade mannen bara på undanflykter.

Det här måste ju få ett stopp! Man ska inte vara rädd för att gå ut och man ska absolut inte sitta och oroa sig över om ens familj eller vänner är hemma eller inte och andra människor måste ju informeras så att inte de också blir lurade. För han har även blivit sedd när han sitter och super med A-lagarna. Jag är rädd...

Kommentarer

Postat av: kalle

Publicerad 2009-01-11 22:06:51

Svårt det där alltså... Ge eller inte ge? Jag brukar vara rätt vekhjärtad/godtrogen och ge en slant till folk som ber om det.

Men tyvärr är det väl mycket missbruk med i bilden, och man kan ju fråga sig hur mycket man hjälper till då, genom att finansiera ett missbruk... Fast jag brukar som sagt ge ändå.



Rädd ska man ju inte behöva vara. Men man får tänka logiskt, det är väldigt sällan någon har något att vinna på att skada en.

Postat av: Emilia

Publicerad 2009-01-12 17:29:18

Största fjanten ever!

Han borde ta sitt feta arsle och gå och jobba som alla andra! Oh blir så sur på sånna människor!

Postat av: Lena

Publicerad 2009-01-12 17:36:20

Kalle: Ehe.. kontokort och sånt man brukar ha i plånboken. Jag är asrädd för att bli nedslagen och bli bestulen på värdesaker ännu värre våldtagen.

Och precis så tänker jag också, jag vill ju ge för att jag tycker synd om dem, men samtidigt blir jag sur över att han lurar mig, han skulle ju inte till lasarettet, lögnare vill jag absolut inte finansiera...



Emilia: Jaa det tycker jag med... Asså grejjen är att han verkar ha det ganska bra, jag menar han hade ju inte direkt trasiga kläder och häromdagen såg jag honom med en mobiltelefon. Jag vet inte, det känns inte rätt!

Postat av: kalle

Publicerad 2009-01-12 17:46:06

Ja, visst kan folk vara ute efter värdesaker... Men att bryta mot lagen är ju ett stort risktagande, och om personen man överfaller inte råkar ha något extravagant på sig är vinningen ganska liten. Detta tror jag leder till att det är rätt få människor som faktiskt är beredda att ta steget fullt ut och skada en annan människa för att komma åt dennes ägodelar.



Lite samma sak med våldtäkt, tror jag. Borde vara väldigt få av människorna man möter på en dag på drottninggatan som är tillräckligt labila för att vara potentiella våldtäktsmän.



Men visst ska man vara försiktig... Det skadar ju aldrig, eller åtminstone väldigt sällan.

Postat av: Lena

Publicerad 2009-01-12 17:53:14

Faktum är att jag var utanför alice och där går inte alltid så mycket människor...



Att bryta mot lagen är kanske inte det en normal människa skulle kunna göra, nej.

Men någon som är narkotikaberoende eller beroende av någonting annat kan inte jag tänka mig alltid tänker rationellt...

Postat av: .

Publicerad 2009-01-12 19:22:51

Det är ju synd om han. Ingen som inte behövde tigga skulle ju göra det. Han har det nog inte haft det så lätt.

Postat av: Lena

Publicerad 2009-01-12 20:04:42

Faktum är att alla som tigger inte är fattiga. Min kompis råkade ut för en snubbe som var asrik men som gick på gatan ändå. Att tigga kan ibland vara det smartaste sättet att tjäna snabba pengar faktiskt...

Det är därför jag blir så arg på de som gör så, för det finns faktiskt folk som behöver pengar.

Postat av: kalle

Publicerad 2009-01-13 23:03:35

Fast om man är lika godtrogen som jag tror man att det är få som är narkotiaberoende, eller på något sätt beredda att skada en annan människa. :)



Men det är kanske värst för mig...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Jag heter Lena och är nyutexaminerad musikalartist.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela