jordgubbslena

Jag vill plantera en känsla i dig och lysa tills den blommar.

Livet sitter i huvudet

Publicerad 2008-12-27 22:27:23 i Tankar,

Jag och Alice kom fram till en sak igår när vi gick en lååååång promenad.
Vi kom fram till att alla har en egen verklighet i sitt egna huvud.
I våra huvuden har vi skapat oss en egen uppfattning om hur vi är som personer och det är endast vi som kan ändra på oss själva. När vi säger att: "jag är som jag är, det går inte att rå för det". Så har man fel.
För det går att rå för. Du är full av möjligheter det är bara du som sätter pinnar i hjulet.

I våra huvuden har vi även uppfattningar om alla andras liv.
Så i våra hjärnor så tar vi hand om flera miljontals liv.

Forskarna försöker hela tiden att definera livet och dess mening. Men sanningen är den att det inte finns någon sanning, och inte heller något riktigt svar på livet. Det är vi som är livet.

Kommentarer

Postat av: melt

Publicerad 2008-12-27 22:34:23

men å andra sidan kanske det bara är tolkningen i Ditt huvud.

=)

Postat av: Lena

Publicerad 2008-12-27 22:43:25

Hmm, sant.

Men egentligen så kan man säga att alla har sin egna tolkning och därför finns det inget rätt svar. Alltså är det vi som är svaret? Typ..

Postat av: Sophia

Publicerad 2008-12-27 23:18:38

Postat av: sophia

Publicerad 2008-12-27 23:20:21

haha nice Melt.

när du skriver:När vi säger att: "jag är som jag är, det går inte att rå för det". Så har man fel.

För det går att rå för"

Det kanske är så att det inte går att rå för, för att vi är som vi är..och det är det som är felet, vi kan inte ändra på oss för att vi är som vi är. fattar du vart jag försöker komma? ^^)

Postat av: Lena

Publicerad 2008-12-27 23:28:31

Jag fattar precis.

Men jag tror det bara är en spärr. En spärr som jag tror man kan spränga.

FAST: Jag tycker inte att man ska behöva göra det, för man ska tycka om sig själv så pass mycket att man accepterar sina fel och brister. För vi älskar alla oss själva någonstans eftersom vi vill att vi ska vara så bra som möjligt och lyckas i livet. Om vi inte älskar oss själva skulle vi inte kunna älska någon annan. Eller skulle man?

Postat av: Sophia

Publicerad 2008-12-28 00:00:37

Lena den där "älskar man inte sig själv"-saken har vi varit inne på förut så det tänker ja inte ta upp.

"Felet" är nog inte att vi tycker att vi borde ändra på oss utan andra som tycker det eller får oss att tycka det. Och det får oss att tvivla, och det kanske gör att vi kommer i en ond cirkel där det inte känns som någon idé, för hur mycket du än ändrar på dig kommer det alltid finnas någon som tycker att du kan ändra på dig lite till.

Postat av: Lena

Publicerad 2008-12-28 00:06:47

Ja precis, men det är ju enligt den andres värld.

Jag har inte skrivit att man inte blir påverkad av andra.

Postat av: sophia

Publicerad 2008-12-28 00:24:23

Enligt vems värld? enligt din värld eller min? för i min värld finns inte din värld (som du ser den) utan du har en annan värld, och i den världen finns inte min värld. Fast i din värld finns din värld (som du ser den) och du ser min värld, men den finns inte heller (den jag ser). Shit! Finns vi över huvudtaget, eller är det här en annans värld, kanske en fantasivärld som ingen vet om, förutom kanske bara jag. Gud vad jobbigt det blev XD

Postat av: Lena

Publicerad 2008-12-28 00:30:39

Visst är det läskigt.

Jag vet inte riktigt om jag tror på allt jag skriver, för jag tror på många saker. I min värld tror jag på någonting fastän jag inte gör det.

Det är sjuuukt svårt att hålla sig till ämnet och att hålla sin åsikt.(i alla fall för mig)



När jag var liten trodde jag att alla spelade teater, det var bara jag som inte visste någonting. Som i Truman show. Men han levde ju i levde ju i sin värld och han hade sin sanning. Så egentligen kan vi aldrig veta.

Postat av: scam

Publicerad 2008-12-28 00:37:16

haha och debatten fortsätter.. det här är nice att läsa! försiktiga att grubbla så mycket, man blir nästan tokig tillslut! :))

Postat av: Sophia

Publicerad 2008-12-28 00:37:54

Svar på första delen; Håller med dig! precis samma sak för mig. Jag tycker så mycket men ändå inte. Jag håller med ena sidan, men också den andra. Jag är aldrig riktigt på någons sida utan jag tycker allt och inget lixom. Gör ofta så att jag tänker mig in i folks liv ohc hur och varför de gör som de gör.(kan vara jobbigt ibland, men man kan se så många situationer från olika håll då och man slipper att t.ex bli arg i onödan för man kan tänka sig in i den andras situation. va? ja precis så.



Svar på andra delen;Hahaha nej stackare, tycker lite synd om dig, jag skulle bli helt paranoid och inte veta vad som är sant eller inte. Skulle inte palla att leva i en Truman Show, eller i tron om att det kanske är en Truman Show.

Postat av: Lena

Publicerad 2008-12-28 00:45:56

Sv, SCAM: Man blir lite tokig. Men vi är väl alla lite tokiga?



SV, sophia del 1: Joo, men så gör jag med. Det är så kul att analysera människor, för när man gör det så blir man lite mer förstående. Om alla skulle tänka som jag så skulle alla få vara som de vill, och kanske tänker alla som jag. Så egentligen borde jag inte oroa mig om vad andra tycker, för de bryr sig faktiskt inte om vad jag sade idag, det var ingen som tänkte på det.

Men det gäller ju att acceptera människor och deras beteende utan att döma.



SV, sophia del 2: Nja.. det gick över ganska fort. Jag har mina perioder även nu för tiden då jag inbillar mig saker. Jag tror det är någon slags försvarsinstinkt (eller nåt) för jag måste alltid ha något att tänka på eller oroa mig över. Det är då min hjärna tar till påhittade problem. Men jag har lärt mig att inte tro på det.



I alla fall:... Alla fungerar olika...

Postat av: sophia

Publicerad 2008-12-28 00:54:55

SV,Lena del 1:Ja precis, man blir mer förstående, och ja alla kanske tänker spela roll och man får vara som man är, så tänker jag. ok nu vet vi att alla inte låter folk vara som de är men man kan ju alltid önska. Jag har åsikter om folk, och kanske vad de säger men inte ofta, men jag dömmer ingen för det.(nu ska jag egentligen inte skriva att jag inte dömmer folk för jag tror nog vi alla gör det mer eller mindre. Men Jag skriver så ändå.) Tänk om alla skulle låta alla vara vilka dom ville, och ha sina åsikter utan att det skulle få oanade konsekvenser.



SV,Lena del 2:Jag fattar vad du menar (har dock inte den funktionen hos mig(kanske tur det,jag skulle bli knäpp)) Det finns så mycket att gå och tänka på här i världen ändå, så varför göra det krångligt och lägga till massa onödiga saker ^^) kanske för att vi tycker om när det blir krångligt och onödigt.

Postat av: Lena

Publicerad 2008-12-28 01:10:00

Sophia 1: Jag önskar bara att fler tänkte som vi.

Jag tror att man kan låta bli att döma folk. Visst har jag också dömt folk. Men jag har försökt att sluta och jag tror att jag nästan lyckas. Bara man tänker att den personen säkert har ett skäl till att vara som den är. Om man tänker så så går det snart inte att döma. Ibland rår man inte för vad man gör. Och ibland kan en persons handlingar inte alls vara menade så som en annan uppfattar dem. Vi tolkar alla saker olika och det får man inte glömma bort.



Sophia 2: jag tror faktiskt att livet är fånigt enkelt och att människan tycker att det är ganska tråkigt om de inte får vara lite melankoliska ibland. Kanske är det problemen som håller människan i schack. För om det inte fanns några problem så skulle vi ändå tycka att livet saknar mening. Jag menar, hur kul är en film om det inte händer någonting oväntat. ELLER, hur kul skulle en film vara om den handlade om en helt perfekt och lycklig familj utan problem eller vardagsbekymmer.

Den skulle ingen vilja se, såvida man inte kidnappar pojken med utomjordingar och skapar mamman en älskare.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Jag heter Lena och är nyutexaminerad musikalartist.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela