jordgubbslena

Jag vill plantera en känsla i dig och lysa tills den blommar.

Jag hade aldrig insett att jag var rädd för sprutor

Publicerad 2009-02-11 17:27:01 i Allmänt,

Idag besökte jag min allergiläkare igen för att prata lite om hur jag ska behandlas.
Enligt honom finns det bara två utvägar.
 Äta mediciner hela tiden eller prutbehandlas.

Jag fick panik när han sade det, jag tänker inte äta medicin under hela min livstid varje dag, dels för att jag får tillbaka symptomen ifall jag skulle glömma den och dels för att det blir dyrt i längden.
Men bara tanken på att ta sprutor en gång i veckan en tid för att sedan ta sprutor var sjätte vecka i FYRA ÅR skrämmer mig.

Nackdelen med mig är att jag är LIVRÄDD för sprutor! Hur ska detta sluta? Jag som var rädd för att laga min tand på grund av att man får bedövningssprutan, inte på grund av borren. Det krampar sig i magen på mig så fort jag tänker på sprutor och tårar rullar hejdlöst ner för mina kinder varje gång jag tänker på sprutor, inte minst när jag tar dem.

Men om jag ska följa mina drömmar, om jag vill jobba med det jag älskar ska inte en futtig allergi få ställa sig i vägen för mig. Det tänker jag inte låta något eller någon göra.
Nästa gång jag träffar läkaren har jag bestämt mig, jag börjar hellre nu än om fem år.

Kommentarer

Postat av: melt

Publicerad 2009-02-11 19:28:38

Men tänk dig vad stark du kommer känna dig sen när du sätter dig upp emot din rädsla! Det är enda sättet att vinna över den, för man vill ju inte bli styrd av sina rädslor. Om någon är där och håller dig i handen och distraherar dig så blir det nog bra =)

Postat av: Miri

Publicerad 2009-02-12 13:27:52

vad är du allergisk mot lena?

Postat av: Lollo

Publicerad 2009-02-13 20:20:36

Postat av: Lollo (igen)

Publicerad 2009-02-13 20:22:08

(råkade trycka på knappen...)



Min kompis hade fobi för sprutor, knivar, blod och allt sådant, men hon har gått i terapi för det, det tog några månader. Men jag vet inte om det är dyrt. De fick till exempel spruta in vatten i en klementin tills den sprängdes och annat skojigt (och säkert synnerligen pedagogiskt)



Lycka till!

Postat av: Lena

Publicerad 2009-02-14 11:06:41

Melanie:

Jo, läkaren sa så, att jag kanske kommer att bota mig fobi. Han hade tydligen behandlat en massa folk som hade fobi och de blev botade. Vi får hoppas att det hjälper :)



Miri:

Jag är allergisk mot katter och andra pälsdjur. Allergin gör att jag blir känslig mot en massa annat, som damm, parfym, rök.



Lollo:

Jo, asså grejjen är ju att om jag ska börja med behandlingen så kommer jag förmodligen att bli botad, och min fobi är kanske inte JÄTTEextrem, an berättade om folk som blir arga och skriker på honom varje gång de kom dit. Jag börjar mest gråta när jag får höra talas om sprutor och sånt.

Postat av: kalle

Publicerad 2009-02-14 19:10:00

jag är lite rädd för sprutor... Men om du bara lyckas de första gångerna kommer du ju klara sprutorna galant vartefter. Känns ju bättre med den behandling som faktiskt har ett slut, medicin hela livet rockar ju inte.

Postat av: Lena

Publicerad 2009-02-14 20:54:09

tror du det, asså jag vet inte, alla säger att man slutar vara rädd efter ett tag, men jag tvivlar. Det är sjukt obehagligt. Ush bara tanken på det får mig lite illamående.



Och nae jag vet jag vill ju inte gärna äta medicin hela livet eller inte kunna vara hemma hos folk som har katt utan att det sticker i näsan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Jag heter Lena och är nyutexaminerad musikalartist.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela